Selecteer een pagina

Help, een suikerdip

Herken je de voorkeur voor brood, pasta, aardappelen? Waar komt die onverzadigbare behoefte aan zoet vandaan en wat kan je er aan doen? Ga eens na, is dit iets nieuws of is deze voorkeur er al zolang je kan herinneren? Een lastig te doorbreken patroon. Het kan zijn dat dit puur fysiologisch is en te maken heeft met de werking van je hormonen. In deze blog vertel ik je wat je hieraan met voeding kunt doen en hoor je meer over gaba en passievrucht, groene bladgroentes, gefermenteerde producten, uien en groene thee.

Gaba

Gamma Amino Butyric Acid, is een aminozuur dat van nature in het brein wordt maakt. Dit rustgevende stofje wordt gemaakt in, evolutionair gezien, het jongste deel van het autonome zenuwstelsel, de ventrale nervus vagus. Gaba passeert de bloed hersen barrière, dus kan je hier speciaal met voeding en lifestyle iets toevoegen. Gaba heeft impact op de sensorische gevoeligheid en ook op de spijsvertering. Denk hierbij aan glucose waardes nadat is gegeten. Afhankelijk van wat je eet, fluctueren de waarden van glucose in ons bloed. Gaba reguleert dit, van glycogeen tot en met de aanmaak van ATP, de vorming van energie in de cel en door ons gevoel van eetlust te verzadigen. Denk bij Gaba ook aan rust. Bij overactiviteit van de neuronen, zorgt Gaba voor een natuurlijke balans. Het helpt je te ontspannen, wanneer er te veel prikkels zijn.

Innerlijke onrust

Als de glucose in het bloed fluctueert gaat dit samen met:

  • toename van glutamaat dat zorgt voor een toestand van overmatige innerlijke onrust,
  • irritatie, sloomheid, verminderde concentratie
  • onredelijk gedrag, impact op onze emotionele toestand;

Het helpt om een stapje naar achter te doen en na te denken over de fysiologische toestand waarin je kind zich bevind. Slecht geslapen? Problemen op school? Welke factoren zijn triggers die dit onrustige gedrag veroorzaken? Inadequate voedsel inname, fluctuerende oestrogeen waarden en stress maken hier enorm verschil. Het kan zijn dat voor jouw kind dat de sociale omgeving om zich heen ineens minder veilig voelt, en dat je hiervoor gevoeliger bent. Hoe goed je Gaba mechanisme werkt, merk je dus aan:

  • behoefte aan zoet, vet eten
  • humeurig, kort lontje, concentratie, gespannen
  • verzadiging na de maaltijd, snel aandienen van een volgende eetmoment,
  • onderbroken slaap
  • pijn in je spieren en gewrichten
  • allergische gevoeligheid,
  • langzaam herstel van een blessure

Concentratie en rust

Ons zenuwstelsel leunt voor een groot deel op de werking van glutamaat. Dit stimuleert ons, zorgt voor actie en stress. De stofjes glutamaat en gaba houden elkaar voor een groot deel in evenwicht. Gaba remt af. Gaba werkt rustgevend door de compenserende werking op de sympaticus. Gaba is niet het enige stofje dat glutamaat in toom houdt. Ook oxytocine en BDNF kunnen de vrijgave van Gaba stimuleren. Bij een stevige verliefdheid verdwijnt daardoor misschien wel alle eetlust! Gedrag is een weerspiegeling van de neurobiologische toestand waarin je kind zich bevindt. Het autonome zenuwstelsel pikt continue signalen op uit je fysieke omgeving, en vertoont adaptief gedrag. Ben je sociaal betrokken of vertoon je meer defensief gedrag?

Casamorfine

De darmwerking en samenstelling van de bacteriële flora heeft impact op de afbraak vertering en resorptie van complexe eiwitten van zuivelproducten en bepaalde graansoorten. Onverteerde gluten eiwitten en caseïne uit zuivel, kunnen de darmwand passeren door microscopisch kleine gaatjes in de darmwand, en hebben een soort ‘opium’ effect op de hersenen. Dit rustgevende effect verklaart dat pizza, pasta, of kaas met stip voorkeur hebben, maar is van korte duur.

Bewerkte voeding

Zo wordt je brein als het ware ‘geprimed’  met een voorkeur voor suikers. Uit onderzoek blijkt ook dat zoet samen gaat met een veilig gevoel. Hoewel bewerkte voeding niet direct zoet smaakt, bestaan ze voor  grootste deel uit ongeraffineerde suikers die snel beschikbare energie leveren. Dit heeft als gevolg dat de gevoeligheid van Gaba afneemt. Gevarieerde darmflora kan helpen, die stamt al uit de tijd van de borstvoeding. Tips hier? Veelzijdige groente pallet, gefermenteerde groenten en specifieke probiotica, zoals de Lactobac. Rhamnosus.

Allergie

Gaba verlaagt de vrijgave van histamine en werkt zo allergie remmend. Ook indirect door herstel van de darm barrière waardoor de absorptie beter verloopt.

De kracht van voeding

  • Fruit als alternatief voor suiker (Elstar appels)
  • Verse kruiden, peterselie, salvia officinalis, saffraan
  • Bladgroenten en uien, sojabonen
  • Chlorella is rijk aan Gaba
  • Gefermenteerde voeding (kefir, biologische yoghurt, groene thee)
  • Beweeg (sitting-breaks)
  • Ga wandelen in het bos en doe aan yoga
  • Lichaamsmassage
  • Vermijd snelle koolhydraten en alcohol
  • Eet gluten en caseïne vrij
  • Eet vitamine B6 rijk (noten, zaden, volkoren, groene blad groenten, gist, bananen) voor de aanmaak van gaba
  • Zorg voor goede slaap (magnesium)

Bronnen:

  1. Lucas Flamend, De epigenetic van ADHD & Glutamaat
  2. Gamma Aminobutyric Acid, Alternative Medicine Review, volume 12, nr 3, 2007
  3. Purges, S, polyvagal theory
  4. www.bonusan.nl monografie Gaba